تحصیلات عالی
در دانشگاههای امریکایی
مورد تایید وزارت علوم ایران
 

کالج چیست ؟

کالج چیست ؟

Untitled 16

کالج چیست؟

اغلب از دو موسسه کالج (Community College) و دانشگاه (University) در ایران معنای واحدی دریافت میشود. کالجهای محلی که به طور محدود از سال 1901 در ادامه تحصیلات دبیرستانی بوجود آمدند امروزه به یکی از مهمترین پایه‌های تحصیلی کشور آمریکا مبدل شده‌اند و روز به روز بر کیفیت و کمیت آنها افزوده میشود. صرفنظر از تفاتهای ایالتی و برخی دروس، کالجهای منطقه‌ای دو هدف عمده را دنبال میکنند: آماده‌سازی نیروی کار فنی در کوتاهترین مدت ممکن و آماده‌کردن دانشجویان برای انتقال به رده‌های بالاتر تحصیلی در دانشگاهها. برای ورود به بازار کار در بسیاری از رشته ها مانند کارهای دفتری، طراحی‌داخلی، آرایشگری، جوشکاری، مکانیکی، و برقکاری بسیاری از افراد ترجیح میدهند به جای دوره‌های طولانی مدت چهارساله از زمان بیشترین بازده را داشته و دوساله فارغ‌التحصیل شوند. کالج‌ها با فراهم‌آوردن امکانات فنی و آموزشی این افراد را بعد از دو سال با مدرک فوق دیپلم روانه بازار کار میکنند. برای مدرک فوق دیپلم گذراندن حداقل شصت تا شصت و شش واحد درسی اجباری است. همه دانشجویان باید دروسی در زمینه ریاضی، زبان انگلیسی، و یک زبان خارجی بگذرانند و بقیه واحد‌ها را نیازهای خاص آن رشته پر میکند.

ورود به کالج‌ها بسیار ساده‌تر از ورود به دانشگاه است. مدرک دیپلم دبیرستان از هرکشوری برای ثبت نام در این کالج‌ها کافیست. سپس امتحان ساده‌ای از ریاضی و زبان انگلیسی خواهید داشت که بر اساس نتایج آن سطح اولین کلاس ریاضی و زبان- که اجباری هستند- مشخص میشود.

اگر هدف دانشجو اخذ مدرک فوق دیپلم باشد برنامه واحد‌های آنها با دانشجویانی که قصد راهیابی به دانشگاه را دارند متفاوت خواهد بود. به این دلیل مشاوره با اساتید و مشاورین دانشگاه سودمند است. اگر هدف انتقال به دانشگاه باشد دانشجو باید حداقل شصت و حداکثر شصت و شش واحد درسی را در کالج بگذراند. یعنی دو سال از چهار سال دوره لیسانس را در کالج و دوسال بعد را در دانشگاه مقصد بگذراند. هرچند واحد‌ها و معدل لازم با توجه به رشته و دانشگاه مقصد متغیر است اما معمولا دانشجویان موظف به گذراندن تقریبا چهل واحد در حوزه‌های مثل جامعه‌شناسی و علوم انسانی، زبان انگلیسی، ریاضی و هنر هستند.

چرا مستقیم از دانشگاه شروع نکنیم؟

برای ورود به بسیاری از دانشگاهها باید امتحان تافل داد اما انتقال واحدها از کالج شما را از مشکل خلاص میکند. شهریه کالجها در مقایسه با دانشگاهها بسیار ناچیز است. شما میتوانید شصت واحد اولیه را با قیمت بسیار کمتری بگذرانید و برای ادامه دوره از وامهای دولتی-اگر واجد شرایط باشید- استفاده کنند. برخلاف دانشگاهها کالجهای منطقه‌ای تقریبا در همه شهرها وجود دارند. بنابراین این امکان هست که اگر با خانواده هستید در هزینه مسکن صرفه جویی کنید. از آنجا که بسیاری از دانشجویان کالجها شاغل هستند در کالجها واحدها در دوره‌های بسیار متنوعی ارائه میشود. این دوره‌ها شامل تمام ترم (هجده هفته‌ای) و هشت و شش هفته‌ای هستند. از سوی دیگر کلاسها در ساعتهای متفاوت ارائه میشوند و این به شما کمک میکند تا بدون اینکه لطمه‌ای به کارتان بخورد همه کلاسها را شبها یا آخر هفته بگذرانید. از طرفی کلاسهای کوتاه مدت به شما اجازه میدهد که در مدتی معین تعداد بیشتری کلاس بگذرانید. این سبک ارائه کلاسها برای افراد شاغل غنیمت بزرگی است که معمولا در دانشگاهها موجود نیست. اساتید کالج به اندازه اساتید دانشگاه سختگیر نیستند و این به شما فرصت خوبی برای بهبود معدلتان میدهد. از طرفی برای بسیاری از دانشگاهها که پذیرش مستقیم به آنها ساده نیست معدل خوب از یک کالج معتبر و یک تقاضانامه قوی برای پذیرش کفایت میکند.

چند نکته را به خاطر داشته باشید

معمولا ویزای دانشجویی برای دانشجویانی صادر میشود که قصد ادامه تحصیل در دوره‌های تکمیلی را دارند. بنابراین تقاضا برای ویزای تحصیلی برای کالجهای منطقه‌ای ممکن نیست هرچند بعضی از کالجها به طور محدود به تبادل دانشجو با کشورهای دیگر میپردازند. بهترین منبع برای کسب اطلاعات در این مورد وب سایت کالج است که شما باید در بخش دانشجویان بین‌المللی یا تبادل دانشجو به جستجوی اطلاعات بپردازید. اگر با ویزای دانشجویی در آمریکا اقامت دارید مشکل اجازه کار کردن در آمریکا را خواهید داشت و تنها اجازه کارهای نیمه وقت در داخل محوطه دانشگاه را دارید. توجه داشته باشید که وامهای دولتی برای کالجها بسیار محدودتر از دانشگاهها هستند و معمولا همه هزینه‌ها را شامل نمیشوند.

کالج مقطع آموزش عمومی بالاتر از سطح دبیرستان است اما نباید با دوره‌های چهارساله دانشگاهی مقایسه شود. مهمترین بخش شناسایی هدف است. اگر هدف فرد ورود به بازار کار در کمترین زمان ممکن است (مخصوصا در کارهای فنی که تجربه مهمترین نکته است) دورهای دوساله تخصصی کالج این امکان را برای فرد فراهم میکند که با کمترین هزینه وارد بازار کار شود. اما برای ورود به بازار کار فشرده و تخصصی بسیاری از مشاغل مانند پزشکی یا مهندسی کالج تنها میتواند نقطه شروع خوبی باشد به شرط اینکه به انتقال به دانشگاه معتبری منجر شود. همانطور که پیشتر توضیح داده شد کالج‌‌ها راه ورود به دانشگاهها را آسانتر میکنند و میتوان از آنها برای رسیدن به تحصیلات بالاتر در دانشگاههای معتبر استفاده کرد.

 


بازگشت