تحصیلات عالی
در دانشگاههای امریکایی
مورد تایید وزارت علوم ایران
 

تحصیل در رشته اقتصاد در مقطع دکترا در کشور امریکا

تحصیل در رشته اقتصاد در مقطع دکترا در کشور امریکا

Untitled 16

دکترای اقتصاد

در اکثر دانشگاه‌های آمریکا، دوره دکترای اقتصاد برای تربیت کسانی طراحی شده که قصد دارند در آینده در محیط های دانشگاهی به تدریس و تحقیق مشغول بشوند و یا در موسسات تحقیقاتی درجه یک مشغول به کار بشوند. بسیاری از دانشکده های اقتصاد، بخصوص اونهایی که ممتاز تر هستند صرفا کسانی را می پذیرند که قصد دارند در درجه اول محقیقین ممتازی بشوند.

از طرف دیگر به دلیل سطح پایین دروس و مطالب درسی دوره لیسانس در اقتصاد و ارتباط بسیار کم آن با روش های مدرن تحقیق در اقتصاد، تقریبا تمامی دوره های دکترای اقتصاد با یک دوره فشرده یک تا دوساله درسی شروع میشود. به این معنی که شما به محض شروع دوره دکترا هر روز سر کلاس می روید، درس بر می دارید، تقریبا هر هفته تمرین‌های سنگین تحویل می‌دهید و مطالعه می کنید. معمولا طوری با دانشجو رفتار میشود که انگار هیچ آشنایی قبلی با اقتصاد نداشته است. در دانشکده های ممتاز تر دانشجوها تشویق و حتی مجبور به گرفتن دروس پیشرفته ریاضی هم می شوند. دروس پایه هم معمولا شامل اقتصاد خرد پیشرفته و نظریه بازیها، اقتصاد کلان و برنامه ریزی پویا، اقتصاد سنجی و روشهای آماری و صد البته ریاضیات پیشرفته است. البته در بعضی از دانشگاهها (مثلا ام آی تی) دانشجوها باید یک درس تاریخ اقتصاد هم بگذرانند.

بعد از یکی دوسال گذراندن دروس پایه نوبت به یک غربال میرسد. معمولا دانشجوها یا بعد از پایان سال اول، برای ادامه تحصیل باید یک امتحان جامع از دروس پایه شان را بگذرانند (مثل دانشگاه شیکاگو و یا مینه سوتا) ویا در نیمه سال دوم بر اساس معدل نمراتشان اجازه ادامه تحصیل را پیدا می‌کنند (مثل ام آی تی). در صورتی که دانشجو موفق به عبور از مرحله امتحان نشود و یا نمراتش به حد نصاب نرسد این انتخاب را دارد که با اخذ مدرک فوق لیسانس دانشکده رو ترک کند

بعد از عبور از مرحله دروس‌پایه نوبت به دروس تخصصی تر میرسد. در این مرحله دانشجوها بسته به علاقه و موضوعی که برای تحقیق و پایان نامه می خواهند انتخاب کنند دروس تخصصی ترشان را بر می دارند. این دروس عموما طوری طراحی می شوند که دانشجوها را به سرعت با پیشرفت های تحقیقاتی در زمینه مورد نظر آشنا کنند و معمولا با یک مقدمه و مرور مقالات کلاسیک در زمینه مورد نظر شروع می شوند ولی بیشتر زمان کلاس به مطالعه آخرین دستاوردهای علمی و مطالعه سوالات بی پاسخ آن شاخه علمی میگذرد. این امر کمک می کند تا دانشجوها کم کم به موضوع پایان نامه فکر کنند. دروس تخصصی معمولا شامل : رشد و توسعه، اقتصاد پول و بانک، اقتصاد سنجی پیشرفته، تئوری اقتصاد و تعادل عمومی، نظریه بازیها، اقتصاد مالی، اقتصاد سیاسی، سازماندهی صنعتی و ... هستند.

معمولا بعد از گذراندن دروس تخصصی (پایان سال سوم) دانشجوها باید یا یک امتحان دیگر را بگذرانند و یا یک مقاله در یکی از زمینه‌های تخصصی بنویسند. بعد از این مرحله نوبت به پایان نامه می‌رسد.

پایان نامه در دوره دکترای اقتصاد در آمریکا معمولا عبارت است از مجموعه مقالاتی که دانشجو در دوره دکترا می نوسد. این مقالات عموما باید از یک حداقل استاندارد برخوردار باشند و معمولا باید در سطحی نوشته شوند که قابل چاپ در ژورنال های معتبر باشند. تشخیص این امر هم معمولا با استاد راهنماست. یعنی در واقع این استاد راهنماست که به دانشجو اعلام می کند که آیا آماده فارغ التحصیل شدن هست یا خیر.

 


بازگشت